Oletko hankkimassa kuvatelineitä seuraavaan markkinointitilaisuuteen? Mietitkö kuinka löytää tarpeisiisi sopiva ratkaisu runsaan valikoiman joukosta? Anna meidän kertoa muutamia vinkkejä rollup-telineratkaisujen valintaan.

 

Lähtökohtana todellinen tarve ja käyttökohde

Valinnassa on hyvä lähteä liikkeelle määrittelemällä millaiseen käyttöön ja mahdolliseen jatkokäyttöön markkinointitelineet tulevat. On tarve sitten sisätiloihin näkyvälle paikalle, näyteikkunaan voimakkaaseen UV-valoon, kosteaan vetoiseen käytävätilaan, ulkokäyttöön voimakkaiden lämpötilavaihtelujen altistamaksi, reissaavan myyntiedustajan aktiiviseen esittelykäyttöön tai eri tilaisuuksiin lähetettävälle telineratkaisulle, on vaihtoehtojen punnitsemisessa oleellista huomioida telineen todelliset laatutekijät.

Mikäli displayteline tulee pitkäaikaiseen käyttöön taustalle kuten näyteikkunaan, telineen fyysisen rasituksen kestävyydellä ei ole niin suurta merkitystä ja valintaan voi soveltua myös edullisempi, perusmallinen teline. Mikäli teline sijoitetaan näkyvälle paikalle pitkäaikaiseen käyttöön toimistoon tai julkiseen tilaan, on hyvä huomioida telineen muotoilun luomien mielikuvien lisävaikutus viestipinnan viestimän sanoman ja mielikuvan tukena. Myös kuvapinnan koko ja telineen kaksipuoleisuus vaikuttavat ohikulkijoiden huomioarvon saamiseen ja viestin perillemenoon.

Mikäli kuvatelinettä tarvitaan aktiiviseen käyttöön kuten myyntiedustajien matkaan tai promootiotyöntekijöiden käyttöön eri puolelle maata, on tärkeää investoida laatuun. Tiukassa aikataulussa työskentelevät esittelijät purkavat ja pakkaavat esittelytarvikkeitaan toistuvasti ja kovassa kiireessä. Näin ollen myös displaykalusteilta ja niiden kuljetuslaukuilta vaaditaan kestävyyttä, helppokäyttöisyyttä sekä vaivattomuutta.

 

Testaa telineen laatu

Kuvatelineitä löytyy runsaasti markkinoilta, mutta niissä ilmenee hyvin paljon laatueroja mm. rullamekanismin kestävyydessä ja rungon jämeryydessä. Rullamekanismin toimintavarmuutta on helppo testata avaamalla ja sulkemalla kuvatelinettä toistuvasti. Halvimpien telineversioiden mekanismi laiskistuu melko nopeasti, jolloin kuvavuota ei enää laskeudu rungon sisään suorassa ja helposti, jolloin vuodan pinta ja reunat voivat vahingoittua.

Mikäli kuvateline tuntuu käsissä erittäin kevyeltä ja metallikuori näyttää ohuelta, suosittelemme varovaisuutta telineostossa. Heppoinen teline kaatuu helposti ja runko voi vääntyä vinoon jo ensimmäisen matkan tai postituksen yhteydessä. Puhutaankin telineiden kiertojäykkyydestä, jonka voit helposti testata vääntämällä runkoa molemmista päistä. Mikäli tunnet telineen antavan periksi käsissäsi, runko on hyvin altis vääntymään vinoon vähäistenkin ulkoisten rasitteiden voimasta.

 

 

Laadukkaiden merkkitelineiden runko pysyy suorassa kuljetusten rasitteista, kosteudesta, pakkasesta, kuumuudesta sekä UV-säteiden vaikutuksesta huolimatta. Valmistajat takaavatkin tuotteilleen parhaimmillaan elinikäisen takuun niin rungolle kuin mekanismille. Merkkitelineet on suunniteltu mahdollisimman vaivattomiksi kuljettaa, helposti kasattaviksi (tukimateriaaliaineisto tarvittaessa tukena) ja käyttövarmoiksi kaikissa tilanteissa. Valmistajat tarjoavat telineisiin lisävarusteita kuten tehokkaat spottivalot sekä muita telineen kanssa yhteen sopivia, kestäviä displayratkaisuja kuten esittelytiskiksi muuntuvia kuljetuslaatikoita, esitetelineitä ja kylttiopasteita. Lisäksi telineiden käyttö on turvattu vuosien päähän mm. kuvavuotien varaosien saatavuuden osalta.

 

Kuvapintamateriaali tukee viestin tehoa

Displayratkaisu on media. Sopivan tuotteen valinnassa ei ole kyse pelkästään telineestä vaan myös siihen lisättävän kuvavuotamateriaalin ja siinä toistuvan kuvan laadusta. Valintaan vaikuttaa jälleen käyttötarpeen lisäksi ne mielikuvat, joita viestipinnalla ja siihen tuotetulla kuvalla halutaan viestiä.

Tukeeko kuva yrityksen ekologisia arvoja tai halutaanko luoda pehmeämpitunnelmainen, luonnonmukainen vaikutelma? Onko tärkeimpinä valintakriteereinä voimakas väritoisto ja kuvatarkkuus? Kuinka tärkeänä pidetään taustavalon heijastumattomuutta kuvapinnan läpi tai kuvapinnan ominaisuuksia heijastaa telineen kohdevaloa tasaisesti?

Ekologisin ja luonnonmukaisin kuvavuotamateriaali on kangas, joista löytyy usean hintatason vaihtoehtoja erilaisin toiminnallisin ominaisuuksin. Laatukankaat kestävät kovaa fyysistä rasitusta, pysyvät ryhdikkäinä ja reunoiltaan siistinä useankin käyttökerran jälkeen. Korkeatasoisille displaytekstiileille kuva tulostuu tarkasti ja voimakkain värein laadukkaiden pinnoitteidensa ansiosta. Paksummat blockout kankaat estävät taustavalon heijasteet. Huomioi, että ohuet kankaat saattavat käpertyä kuppimaiseksi pitkäaikaisessa käytössä. Varmistaa myös, että valitsemasi kankaan pinta on vettä ja likaa hylkivä, jotta kangaskuvavuota pysyy siistinä. Ulkokäyttöön soveltuvat tulostustekstiilit tai joustavat displaykehysmateriaalit ovat vielä asia erikseen. *

 

 

Yhä useampi materiaalivalmistaja on testannut tuotteensa erilaisten turvallisuus-, ympäristö- ja kestävyysstandardien mukaan. Kankaiden osalta OEKO-TEX sertifikaatteihin törmää nykyisin yhä useammin. Ko. sertifikaatin saaneet tuotteet ovat turvallisia käyttää, sillä ne eivät sisällä ihmiselle tai ympäristölle haitallisia ainesosia. Displayprojektin ekologisuuteen vaikuttaa myös tuotannossa käytetty tulostustekniikka. Tiesitkö, että vesipohjaisella HP Latex tekniikalla tuotetut kuvat kuormittavat huomattavasti vähemmän ympäristöä kuin suurin osa markkinoilla olevista muista suurkuvatekniikoista.**

Mikäli kuvatelineeseen ei haluta kangasta, vaihtoehtona on sekä sisä- että ulkosovelluksiin soveltuva tulostusmuovi. Kuvavuotamuovia valittaessa huomioi tuotteiden eroavaisuudet. Tarkkaile mm. kalvon tulostusjälkeä ja väritoistoa, pinnan naarmunkestävyyttä, valon heijastavuuden tasaisuutta sekä materiaalin läpiheijastavuustasoa. Tiesithän myös, että edullisemmat PP-muovit (polypropyleeni) eivät ole yhtä kestäviä kuin polyesterpohjaiset tuotteet.

 

Valinta brändilinjauksen mukaan

On sitten kyse paikallaan pysyvästä, pitkäaikaisesta tai aktiiviseen esittelykäyttöön tarkoitetusta displayratkaisusta, osto on hyvä suhteuttaa aina haluttujen mielikuvatavoitteiden mukaan. Tosiasia kun on myös telineiden kohdalla: laatu maksaa. Merkkitelineet tuovat kuitenkin samalla helppoutta ja varmuutta myös vuosien päähän.

 

Displayviestipinta on media ja imagollinen valinta.

Anna meidän auttaa tarvittaessa valinnoissasi.

 


 

Lisätietoa

Seri-Deco on mm. Expolinc displaytelineiden sekä suurkuvatuotannon laitteiden ja -tarvikkeiden tukkuri Suomessa ja Baltiassa. Yritys ei jatkojalosta tuotteita. Valmiit telineratkaisut sinulle toteuttaa alueesi suurkuva- ja opastetuotantotalo.

Olet sitten tuotantotalo, mainostoimiston edustaja tai mainostaja, olet aina tervetullut vieraaksemme Jusslan teollisuusalueella sijaitsevaan koulutus- ja näyttelytilaamme. Asiantunteva henkilökuntamme esittelee erilaiset promootioteline- ja kalustevaihtoehdot. Samalla näet myös muita inspiroivia ratkaisuja myymälään, tapahtumiin, kiinteistöviestintään tai toimitilojen ilmeen uudistamiseen.

 

Kirjoittajat: Miia Mustonen ja Timo Kymäläinen, Seri-Deco Oy